Základné informácie

Total War: Pharaoh je ďalšie, v poradí už 11. pokračovanie Total War série (nepočítajúc trilógiu Warhammer a minisériu Total War Saga) vyvinuté spoločnosťou Creative Assembly, konkrétne jej bulharským štúdiom v Sofii. Vývoj hry bol oficiálne potvrdený 23. mája 2023, prvé čriepky informácií však na verejnosť začali prenikať už o niekoľko dní skôr. Titul bol napokon vydaný 11. októbra 2023.

Hra je zasadená do prostredia a obdobia egyptskej Novej ríše, špecificky do krízových čias, ktoré vošli do histórie ako zrútenie doby bronzovej. Odohráva sa teda približne v období 12. storočia pred n. l.

Total War: Pharaoh

Autori sa v Total War: Pharaoh vrátili ku koreňom série, teda k jej tzv. historickým titulom. Miesto si v tomto egyptskom pokračovaní nenašli fantasy prvky známe z Warhammer trilógie či titulu Total War: Three Kingdoms a hra je tak viac-menej "plnohodnotným historickým titulom", aj keď bulharské štúdio v rámci spoločnosti patrí k tým menším.

Hra na začiatok ponúkla 8 hrateľných frakcií, každú reprezentovanú iným lídrom, rozdelených do viacerých civilizačných okruhov, resp. kultúr. Tie boli celkovo tri - Egypťania, Kanaánci a Chetiti. Presnejší rozpis jednotlivých frakcií je možné nájsť v samostatnom článku.

Novinky a staronové mechaniky

Viacerých noviniek sa dočkali bitky.

  • Brnenia jednotiek podliehajú opotrebeniu. Čím viac bojov si vojaci prejdú, tým zraniteľnejší kvôli poškodnej zbroji budú.
  • Zbroj v kombinácii s terénom má tiež dopad na priebeh bitky. Ťažšie obrnení vojaci sa vyčerpajú skôr, sťažený budú mať kvôli váhe napr. i pohyb bahenným terénom.
  • Novinkou v sérii je postoj jednotiek. Hráči majú po novom možnosť jednotkám prikázať kontrolovaný ústup z bojiska, držanie pozícii alebo postup smerom na nepriateľa.
  • Bojisko je ovplyvnené i prírodnými vplyvmi. Búrkami a dažďom premočený terén sťažuje vojakom pohyb po bojisku, piesočné búrky zase výrazne obmedzujú viditeľnosť, čo zase obmedzuje použitie streleckých jednotiek. O slovo sa môže prihlásiť i oheň.
  • Obliehacie bitky sa sústredia na tri záchytné body, ktoré sa nachádzajú vo všetkých mestách a usadlostiach. Armáda, ktorej sa podarí daných bodov zmocniť, v každom z nich obdrží nejaký bonus, napr. zvýšenú morálku či výdrž.

Dynamické zmeny neobišli ani strategickú mapu. Turbulentné časy končiacej sa doby bronzovej sa v postupujúcej hre prejavujú čoraz devastujúcejšími prírodnými katastrofami, častejšími nájazdmi morskými národmi a z toho vyplávajúcimi nepokojmi v hráčovej ríši. To všetko napokon vyústi v spomínaný kolaps jednej éry.